FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/03/2017

När är det lagligt att bära kniv?

Hejsan!

Vi satt å disskuterade en fråga vi inte kunde släppa ang "knivlagen".

Om jag ska ta hem en kökskniv (tex köttkniv) från tex en vän hem till mig hur gör jag för att inte bryta mot lagen?

Syftet med den är ju att ta den från punkt A till B. Men hur vet polisen det?

Får jag ha den i min väska när jag går hem å ska lämna den? Eller måste jag packa in den i kartong lr liknande? När får jag göra det och hur, antingen till fots eller via bil? Hur går man tillväga.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ge ett tydligt och kort svar på frågan när det är tillåtet att bära kniv enligt knivlagen och hur man ska gå tillväga för att uppfylla det. I varje enskilt fall ska domstolen göra en helhetsbedömning och ta hänsyn till omständigheterna i just den situationen, för att avgöra om innehavet var befogat. Jag ska nedan ge exempel på situationer och omständigheter som kan påverka domstolens bedömning.

Vad som står i lagen

I knivlagens 1 § står det att knivar och liknande som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa inte får innehas. Lagens syfte är att motverka innehav av kniv som typiskt sett leder till en ökad risk för användning av våld.

Första paragrafen tar även upp på vilka platser som detta förbud gäller. Det rör sig om allmänna platser, skolområden eller i fordon på allmän plats. Så det spelar egentligen ingen roll om du bär kniven till fots eller i bilen.

Exempel på situationer när det är befogat

Förra året avgjorde Högsta domstolen ett fall som gällde brott mot knivlagen där en kvinna hade en fällkniv i sin väska på väg hem från en födelsedagsfest, väldigt likt den situation som du frågar om. Kvinnan blev friad då hon var på väg direkt hem och Högsta domstolen konstaterade att det fanns väldigt liten risk för att kniven skulle användas till våldsutövning samt att knivar måste kunna bäras till och från olika aktiviteter som vanligtvis innefattar knivanvändning. Det var också orsaken till att hon bar kniv, hon hade blivit ombedd att hjälpa till med matlagning inför festen. På väg hem hade kvinnan stoppat ett bråk och när polisen kom till platsen hittade man kniven längst ned i hennes väska. Kvinnan hade ställt ned väskan en bit bort och kniven hade överhuvudtaget inte varit framme vid bråket.

I och med det här fallet gav Högsta domstolen några andra exempel på typfall där ett knivinnehav på allmän plats bör anses befogat. Ett exempel rör din fråga om man måste packa in kniven i exempelvis kartong. Det anses vara ett befogat innehav om någon som har köpt en kökskniv som present, bär den i ett inslaget paket och tar med den till t.ex. en bio på vägen hem.

Skulle du ha en picknick på allmän plats skulle det kunna motivera att du har med dig mat- och köksknivar. Däremot skulle man inte godta en stor machete eller stiletter vid ett sådant tillfälle.

När det inte anses som befogat

Om syftet med ditt innehav är att du ska kunna känna dig trygg anses det vara ett brott mot knivlagen. I ett fall med en person som vid innehav av ett bollträ (vilket också omfattas av knivlagen) förklarade det med att hen skulle kunna försvara sig och känna sig trygg, blev denne fälld för brott mot knivlagen.

Som sagt ska alltså en helhetsbedömning göras i varje enskilt fall där domstolen får ta hänsyn till omständigheter som varför du bär kniv, hur du bär den, vilken typ av kniv (är typen befogad till just det syftet) och så vidare.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor.

Mvh

Jesper ForsgrenRådgivare