FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/04/2016

När får barn själva välja var de vill bo?

Finns det nån åldersgräns för ett barn att själv få välja var de vill bo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om barns boende och liknande hittar du i föräldrabalken, FB, som du hittar här.

Då beslut tas om var ett barn ska bo ska fokus vara barnets bästa, 6kap 2a§ FB. Det är även enligt denna regeln hänsyn ska tas till barnets vilja gällande boende, vårdnad och umgänge. Dock finns det ingen bestämd åldersgräns som gäller för att barn själva ska få välja var de vill bo utan lagregeln anger att “hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad”. I domstol har dock mer vikt lagts vid barnets vilja från att barnet är 12- 13 år, men därmed inte sagt att barnets vilja vid den åldern blir avgörande utan som sagt lägger domstolen ofta vid den åldern mer vikt vid barnets vilja.

Någon direkt åldergräns då barn själva får välja var de vill bo finns alltså inte. Istället ska som ovan nämnt hänsyn tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare