När får jag häva köp på grund av säljares dröjsmål?

Hej jag har köpt en fönster sim privat person på ett företag , och det har gått 9 veckor dem lovande 4 veckor leveranstid , och dem säger att de inte kan häva köpet , trots att det inte har kommit !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det rör sig i ditt fall om säljarens dröjsmål och eftersom du har köpt fönstren av en näringsidkare är konsumentköplagen (KkL) tillämplig.

Enligt 9 § KkL föreligger dröjsmål på säljarens sida om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida. Vid dröjsmål på säljarens sida har du som konsument rätt att kräva påföljder (10 § KkL). Inledningsvis ska också 11 § KkL nämnas, vari stadgas att du har rätt att hålla inne en del av din betalning om dröjsmål uppkommer.

Enligt 13 § KkL har du som konsument rätt att häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig som köpare eller om du som köpare före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att du som köpare skulle ingå avtalet om köp.

Av 13 § KkL kan utläsas av "väsentlig betydelse" att det ställs ganska höga krav för att häva. Detta eftersom hävning anses vara en tämligen drastisk åtgärd som leder till att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala köpesumman bortfaller (43 § KkL). Noterbart är också att vid händelse av tvist på grund av hävning ligger bevisbördan för dröjsmålets väsentlighet på dig som konsument.

Emellertid finns en möjlighet för dig att kräva skadestånd enligt 14 § KkL. I regeln föreskrivs att du som köpare som huvudregel har rätt till skadestånd för den skada du lider på grund av säljarens dröjsmål. För att näringsidkaren ska undgå skadeståndsskyldigheten krävs att han visar på ansvarsbefriande omständigheter. Bevisbördan för att sådana omständigheter förelegat ligger på näringsidkaren.

Även 15 § KkL om reklamation ska härvid noteras, som säger att du måste meddela att du vill häva köpet eller kräva skadestånd inom skälig tid efter det att du fått kännedom om avlämnandet.

Sammanfattningsvis.

Det är inte absolut säkert att grund för hävning föreligger i din situation, vissa omständigheter kan emellertid leda till att grund för hävning föreligger, exempelvis om du vid köpet meddelat säljaren att avlämnande viss dag varit avgörande för att du skulle ingå avtalet. Det får dock sägas, att fem veckor utöver ordinarie tid är för lång tid. Oberoende detta har du rätt att kräva skadestånd för den skada du åsamkats genom dröjsmålet, säljaren måste då påvisa ansvarsbefriande grunder för att undgå ansvar. Oberoende av vilken åtgärd du väljer att vidta, glöm inte att reklamera.

Du kan även kontakta konsumentombudsmannen för att få ett utlåtande.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare