När föreligger olaga tvång respektive olaga hot vid misshandel?

Hej!

Jag undrar om det skulle kunna ses som ett olaga tvång att under en pågående misshandel skrika åt den man slår att om den inte håller käften så kommer man skära ut tungan ur munnen på den och personen som blir slagen blir så pass rädd att den inte vågar varken säga något(som tex. "Sluta") eller röra sig. Eller är det snarare att anse som ett olaga hot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

För att det ska vara fråga om olaga tvång krävs att någon genom våld eller hot om brottslig gärning tvingar någon att göra, tåla, eller underlåta något, 4 kap. 4 § Brottsbalken. I fallet du beskriver skulle detta tvång då bestå i att offret i situationen ska underlåta att säga något, eller som du skriver hålla käften. Det krävs därutöver i denna situation att personen som utför handlingen, alltså gärningsmannens, syfte med misshandelns var att få offret att vara tyst. Det kan till exempel tänkas att gärningsmannen under misshandeln i stundens hätta skriker "håll käften" fast syftet egentligen bara är att faktiskt slå, och inte slå för att förmå offret att vara tyst.

För olaga hot krävs att någon hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen, annans eller egendoms säkerhet, 4 kap. 5 § Brottsbalken. I ditt fall har den brottsliga gärningen redan skett eftersom en misshandel sker. Så fort ett hot om brottslig gärning förverkligas är det inte ett hot längre utan en faktiskt brottslig gärning, och gärningsmannen ska då dömas för det.

För att sammanfatta så skulle det alltså i fallet du beskriver kunna vara fråga om ett olaga hot om syftet med misshandeln var att få offret att vara tyst. Om det inte var syftet är det antagligen fråga om misshandel om rekvisiten för ett misshandelsbrott är uppfyllda, 3 kap. 5 § Brottsbalken. Det lär däremot inte vara fråga om olaga hot eftersom hotet är förverkligat.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare