När preskriberas en skuld?

jag har skuld till mercedes bens för en bill sen 2005.jag undrar om det är inte preskiberat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att vi ska hitta ett svar på din fråga så letar vi i Preskriptionslagen § 2. Där ser vi att den allmänna preskriptionen är 10 år, men 3 år för konsumenter. Utifrån din fråga så antar jag att du har köpt bilen som konsument.

Men det är inte helt klart där, eftersom det finns olika sätt som en preskription kan avbrytas, vilket gör att den börjar om från början. Om du till exempel får ett brev från mercedes, där det står att du är skyldig dem pengar, då kommer en ny preskriptionstid på 3 år att börja. Också om du betalar en viss del av bilen, så kommer en ny tid på 3 år att börja.

Så när du köpte bilen 2005, då kommer den skulden att preskriberas 2008. Men om du får ett brev om skulden eller betalar en viss del 2007, då kommer skulden preskriberas 2010. Såhär kommer tiden på skulden att fortsätta förlängas efter varje gång preskriptionen avbryts. Om inget preskriptionsavbrott har skett sedan du köpte bilen 2005, då skulle jag säga att din skuld är preskriberad.

Du kan läsa mer om de olika sätt en preskription kan avbrytas i Preskriptionslagen 5 §

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Fredrik RisingRådgivare