När ska arbetsgivaren meddela att en provanställning upphör?

Hej! Jag har två frågor. Min sambo har en provanställning på 6 månader sedan den 31/1 2017 och den bör övergå till fast anställning den 31/7 2017. Ifall han vill ta ut semesterdagar eller blir sjukskriven/vabar förlängs då provanställningen automatiskt med de dagar han inte är närvarande på arbetet? Och om arbetsgivaren inte har för avsikt att anställa honom vilket datum ska det då senast meddelas? Detta gäller anställning inom privat sektor.

Vänligen/Lo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Din sambos provanställning pågår även om han är borta från arbetet för att han har semester, vabbar eller är sjukskriven. Den förlängs således inte automatiskt när han inte är närvarande på arbetsplatsen.

Om arbetsgivaren inte senast den 31/7 2017, när prövotiden går ut meddelar din sambo att anställningen inte ska fortsätta så övergår den automatiskt i en tillsvidareanställning (6 § LAS). Arbetsgivaren måste således senaste den 31/7 2017 meddela att anställningen kommer att upphöra.

Det finns dock vad som kallas en ordningsregel som innebär att arbetsgivaren måste meddela din sambo om att anställningen kommer avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning minst två veckor innan den 31/7, vilket innebär att arbetsgivaren skulle ha gjort det senast den 17/7 (31 § LAS). Det förekommer också att längre tid än två veckor är avtalat i kollektivavtal. Att det är en ordningsregel innebär att även om arbetsgivaren inte meddelat två veckor i förväg att anställningen kommer avslutas så kommer anställningen ändå upphöra när provanställningen går ut den 31/7 om arbetsgivaren meddelar detta då, men din sambo har rätt till skadestånd för att arbetsgivaren har brutit mot lagen (38 § LAS).

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare