När ska åtal väckas?

När ska åtal väckas efter man blivit slutdelgiven?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en förundersökning är klar får den som misstänks för brottet veta det genom en slutdelgivning. Den misstänkte har då rätten att få se all information från förundersökningen och får en chans att säga vad han eller hon tycker om den.

När förundersökningen är klar bestämmer en åklagare om det ska bli en rättegång i domstol, åklagaren väcker då åtal. Åklagaren väcker åtal om det finns tillräckliga bevis för att någon har begått ett brott. Det finns ingen specifik regel som säger hur lång tid det får ta för åklagaren att väcka åtal, men åklagaren ska dock väcka åtalen så snart som möjligt.

Strafföreläggande:
Om brottet inte är allt för allvarligt (exempelvis stöld, snatteri och trafikförseelser) och den misstänkte erkänner brottet, kan åklagaren istället för att väcka åtal utfärda ett strafföreläggande. Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det kan antecknas i belastningsregistret. Skillnaden är att med ett strafföreläggande blir det ingen rättegång.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08- 533 300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare