FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/03/2018

När släpps en häktad person?

Hej!

Min pojkvän sitter häktad, och som jag har förstått det så blir det häktesförhandlingar var fjortonde dag. Jag undrar om häktesförhandlingarna är just efter fjorton dagar eller om förhandlingarna kan bli tidigare? Och hur troligt är det egentligen att man blir släppt efter att ha suttit häktad 2 veckor? Hans kompis som också misstänks för brottet satt 2 veckor och blev sedan släppt! Är det troligt att han blir släppt efter den andra häktesförhandlingen?

Och kan jag ha möjlighet att få gå på den?

Han har fulla restriktoner, vad innebär det? Han kan nog inte min adress utantill.. om han vill skicka brev, kan han fråga någon på häktet då som tar reda på min adress?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Frågor rörande häktning finns bl.a i rättegångsbalken (RB).

Kan häktesförhandling läggas tidigare än efter fjorton dagar?
Precis som du är inne på ska en omprövning av häktesfrågan hållas med högst två veckors mellanrum, 24 kap. 18 § 3 stycket RB. Med det sagt kan alltså en sådan omprövning hållas tidigare än fjorton dagar, det är endast en maxtid som anges i lagen. Det finns inget hinder för rätten att pröva en häktesfråga innan fjorton dagar har löpt, se förarbeten s. 74. Det kan nämnas att när en person häktas så ska rätten sätta ut en tid och dag för då åtal måste väckas, 24 kap. 18 § 1 stycket. RB. Om ett åtal inte väcks inom denna tid så kan rätten omedelbart häva häktningsbeslutet, 24 kap. 20 § 1 stycket 1 punkten RB. Rätten kan dessutom häva beslutet ifall det inte längre finns skäl för häktning, 24 kap. 20 § 1 stycket 2 punkten RB.

Hur troligt är det att man blir släppt efter fjorton dagar?
Om det fortfarande finns skäl att hålla personen häktad efter 14 dagar så kommer rätten besluta om det. Vid en bedömning av om det finns skäl och är motiverat att behålla någon häktad kollar rätten på följande. Om personen fortfarande på sannolika skäl är misstänkt för brottet. Är det uppfyllt får personen häktas Ifall brottets minsta fängelsepåföljd är ett år eller mer, om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han
1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff, (s.k flyktfara)
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning (s.k kollusionsfara) eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet (s.k recividfara) , se 24 kap. 1 § RB.

Vid bedömningen för om häktning är motiverat ska en proportionalitetsbedömning göras. Dvs häktningsbeslutet ska stå i proportion till det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte, 24 kap. 1 § 3 stycket RB. Om rätten bedömer att den häktade fortfarande enligt ovan nämnda regler ska hållas häktad kommer det att ske, 24 kap. 5 § 1 stycket RB. Jag har inte tillräckliga uppgifter för att bedöma hur stor chansen är att han släpps redan efter 14 dagar. Detta är huvuddragen men det finns andra regler som också kan motivera ett häktningsbeslut. Detta kan du läsa mer om i 24 kap. 2-4 §§ RB.

Har du möjlighet att få gå på häktesförhandling?
Förhandlingar i svenska domstolar är som huvudregel offentliga för allmänheten. Detta gäller även häktesförhandlingar. Det kan finnas vissa situationer där förhandlingen är stängd för allmänheten och att endast vissa delar hålls öppen. Jag vet inte så mycket om just det här fallet men som huvudregel ska du alltså kunna gå på förhandlingen. Du kan alltid ringa den tingsrätt som förhandlingen ska hållas i eller fråga advokaten. Om det ska vara stängda dörrar eller inte beslutas av rätten på plats och det är därför inte alltid säkert att du kan få ett klart svar.

Vad innebär fulla restriktioner?
Att ha fulla restriktioner innebär att den häktade i princip inte får ha någon kontakt med omvärlden. Han får skicka och ta emot brev först efter de har granskats och godkänts av åklagare. På ett dygn sitter den häktade med fulla restriktioner i sin cell 23 timmar. Det brukar vara okej att ta tex. en dusch om dagen och prata med sin advokat. Om han inte kan din adress utantill kommer han förmodligen be advokaten att ta reda på det.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare