När tillämpas köplagen respektive konsumentköplagen?

Jag skulle vilja veta när köplag resp. konsumentköplag tillämpas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagen (KöpL) är en så kallad dispositiv lag som kan tillämpas på nästan alla köp av lös egendom. Att lagen är dispositiv betyder att den endast tillämpas på en transaktion om inte annat följer av avtal, partsbruk, handelsbruk eller annan sedvänja som finns mellan parterna ifråga (se KöpL 3 §). Detta innebär i princip att köplagen tillämpas när parterna inte har kommit överens om att annat ska gälla mellan dem.

Konsumentköplagen (KköpL) är en speciell lagstiftning. Konsumentköplagen är tvingande till förmån för konsumenten, vilket innebär att den inte kan avtalas bort som t.ex. köplagen som är en dispositiv lag. Detta innebär att när konsumentköplagen är tillämplig så får avtalsvillkor som är sämre för konsumenten än vad som framgår av konsumentköplagen ge vika. Konsumentköplagen utgör på så sätt ett sorts minimiskydd för konsumenten (KköpL 3 §). Konsumentköplagen ska tillämpas på endast en typ av förhållande: När en näringsidkare säljer lösa saker till en konsument (KköpL 1 §).

Vad gäller definitionen av konsument respektive näringsidkare framgår detta av konsumentköplagen 1 §. Där framgår att en konsument är "en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet". Att någon är en fysisk person innebär att det är just en person, och inte ett företag. Definitionen av näringsidkare är "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten".

Just vad gäller definitionen för näringsidkare är det inte helt tydligt, eftersom det kan bero på många olika omständigheter. Det avgörande är om försäljningen har en närmare anknytning till den egna näringsverksamheten än till försäljarens privatliv. För ett rättsfall som belyser frågan om gränsen mellan att vara näringsidkare och inte är NJA 2001 s. 155 belysande och känt.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare