FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/03/2018

När upphör ett borgensåtagande att gälla?

Jag skrev 2015 på som borgenär för att en kvinna skulle få hyra lägenhet. Hon har utan min vetskap bytt lägenhet i samma bostadsföretag. Jag har inte sett något kontrakt eller skrivit på någon ny borgen.

Är jag fortfarande borgensman?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Borgen regleras generellt sett i 10 kap. Handelsbalken. Borgen i samband med bostadshyra regleras i 12 kap. Jordabalken (JB) (den s.k. Hyreslagen).

Har nytt hyreskontrakt upprättats, och du som borgensman inte skrivit under detta, så talar det för att borgensåtagandet upphört gälla eftersom ändrade villkor i borgensåtaganden måste godkännas av borgensmannen. I annat fall gäller en borgensförbindelse tills hyresavtalet som borgen skrevs under för löpt ut.

Borgensförbindelser som avser hyresavtal kan till skillnad från andra borgen sägas upp under vissa förutsättningar, enligt 12 kap. 28a§ JB. Där framkommer att uppsägningstiden för ett borgensåtagande är nio månader, och att ett borgensåtagande kan upphöra tidigast två år efter det började gälla. Denna rättighet går inte att avtala bort.

Borgensåtagandet borde alltså upphört att gälla utifrån vad du skrivit, men skulle det av någon anledning inte gjort det kan du alltså säga upp det.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare