Narkotikaklassning av pregabalin under 2017

Hej jag undrar om lyrica har narkotikaklassats under 2017?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ämnet pregabalin, vilket är det aktiva ämnet i läkemedlet Lyrica, är ännu inte narkotikaklassat i Sverige. Det förekommer dock diskussioner om att ändra det så det går inte att svara på om en sådan omklassificering kommer att ske i år eller senare, eller överhuvudtaget. Du kan hålla koll på lyrica på Läkemedelsverkets hemsida där de har en sökfunktion som heter "läkemedelsfakta". När jag söker på lyrica där dyker dessa resultat upp, du kan klicka dig vidare och läsa om dem.

Ibland narkotikaklassas läkemedel direkt via den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA), men Lyrica verkar inte vara föremål för en sådan prövning där heller i dagsläget. Du kan läsa om Lyrica på EMA:s hemsida här.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare