Nedläggning av förundersökning.

Kan man begära ut skriftlig motivering för polisens beslut om att inte inleda förundersökning när beslutet endast motiverats med "Det är uppenbart att brott inte går att styrka"?

Exakt tidpunkt finns, exakt platsangivelse finns och eventuellt även övervakningsfilm. Vi anser inte att det är så uppenbart och skulle vilja få en mer utförlig förklaring till varför de anser att det är så uppenbart att brott ej går att styrka. Gäller ofredande på buss.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation det verkar som att du hamnat i, jag ska försöka svara så gott jag kan!

När polisen lägger ned en förundersökning
Förundersökning regleras i 23 kap. Rättegångsbalken, läs lagen här. Om åklagaren inte finner att det finns något bevis för att brottet begåtts så ska förundersökningen läggas ned omgående. Det här regleras i 4 §. Om en förundersökning läggs ned så kan den senare komma att tas upp igen, men då krävs det att nya bevisuppgifter kommit in. När ett beslut om att lägga ner en förundersökning tagits finns det tyvärr inte mycket en kan göra. Om åklagaren istället skulle ha valt att väcka åtal och sedan lägga ned det så finns en möjlighet att själv ta upp och driva åtalet.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att lämna in alla uppgifter du har om brottet till polisen!

Ett stort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare