FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/01/2016

Neka sambo att flytta med gemensamt barn

Hej,

Jag bor och lever i ett samboförhållande som är på väg att brista. Har en 2-årig son ihop med min sambo.

Nu är det så att jag vill ta mina saker och kläder samt sonen och flytta tillbaka till stan som jag kommer ifrån. Men när min sambo fick höra det, så påstod han att det finns en lag som säger att barnet får inte flytta mer än 10 mil ifrån den andra föräldern.

Kan min nuvarande sambo verkligen neka mig att flytta med vår son?

Med vänlig hälsning,

X

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du nämner inte huruvida ni har gemensam vårdnad om er son eller inte vilket har betydelse i frågan men eftersom ert förhållande har brustit först nu utgår jag från att ni vid er sons födelse begärt gemensam vårdnad hos rätten.

När man har gemensam vårdnad om ett barn får inte en av vårdnadshavarna ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnet om inte barnets bästa kräver det, 6:13 föräldrabalken. Just bosättningsfrågan och vart man ska bo är en sådan typ av beslut som är att anses vara av ingripande betydelse.

Fadern kan alltså motsätta sig flytten med barnet. Kan man inte komma fram till en överenskommelse har man sagt att rådande förhållanden ska bestå, vilket innebär att en förälder inte kan flytta med barnet.

För att du ska kunna flytta med ditt barn trots att pappan motsäger sig detta måste du ha ensam vårdnad. Ändring av vårdnaden från gemensam till ensam kan antingen göras genom avtal mellan dig och pappan, ni måste alltså komma överens, 6:6 föräldrabalken. Om ni inte kommer överens kan du skicka in en stämningsansökan till domstolen så får de avgöra vårdnaden, 6:5 föräldrabalken. Vid ett sådant avgörande utgår domstolen alltid från barnets bästa. Vid denna bedömning läggs det särskild vikt vid om det finns risk att barnet far illa, barnets behov av en god kontakt med båda sina föräldrar samt även barnens egen vilja med hänsyn till ålder och mognad. Även andra faktorer har betydelse.

Din sambo kan alltså neka dig att flytta med er son. Jag rekommenderar att ni talar med varandra och försöker komma fram till en gemensam lösning. Om detta inte fungerar råder jag er att söka samarbetssamtal hos kommunen. Då får ni hjälp av en erfaren rådgivare med era oenigheter angående vårdnad och boende och möjligheterna till en överenskommelse bli större.

Hoppas att svaret har hjälpt med din fråga. Om inte eller om du har andra frågor är du välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare