Nekat medlemskap i bostadsrättsförening

Hej

Jag har fått en gåva 85% av lägenheten. (bostadsrätt) har skickat all info till föreningen kring detta och fått svaret att då man inte vet ifall jag kommer att bo där permanent så nekades jag inträde och detta

utan att få ett svar ifrån mig gällande ifall jag ska bosätta mig där eller inte.

Hur på verkar detta min den gåva jag fått? Kan man överklaga och få rätt om man avser att bosätta sig där permanent och bli godkänd eller kan man nekas igen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 2 kap.10§ BRL kan den som vägrats inträde i föreningen inom en månad från den dag han fick del av beslutet om detta hänskjuta tvisten till hyresnämnden. Det krävs tydligen allvarlig misskötsamhet för att hyresnämnden inte ska bevilja medlemskap, t.ex. omfattande boenderelaterade skulder som dessutom fortfarande är obetalda vid prövningen i nämnden. Men hyresnämndens bedömning kommer trots allt att bygga på intresseavvägningar mellan dina och föreningens intressen. Blir man nekad även av hyresnämnden kan man överklaga beslutet till Svea hovrätt.

Jag hoppas rådgivningen har varit behjälplig. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du har några ytterligare funderingar kring frågan.

Nicole CaiRådgivare