Nödvärn mot obehörig person i kommunhus reception efter stängning

Hej!

Jag undrar vad som gäller om en person som kommit in i en reception på ett kommunhus under ordinarie öppettider vägrar att lämna vid stängningsdags. Är det nödvärnsrätten som gäller, för det finns väl inte några andra lagliga tillvägagångssätt än att kontakta polisen i det fallet? Olaga intrång och förargelseväckande beteende är väl inte användbara här?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är brottsbalken av intresse (här).

Ett kommunhus reception bedöms enligt praxis som en offentlig plats, dit allmänheten har tillträde (under dess öppettider).

Med stöd av detta kan möjligen olaga intrång anses föreligga (4 kap. 6 § 2 stycket brottsbalken). För olaga intrång krävs nämligen att någon intränger eller kvarstannar obehörigen i kontor, fabrik eller annan byggnad.

För att personal ska ha rätt att ingripa fysiskt, krävs det att du har rätt att använda nödvärn (24 kap. 1 § brottsbalken). Den punkt som passar in på "kommunhus reception" är lagrummets punkt 3, vari stadgas att för att du ska ha rätt till nödvärn, krävs att någon olovligen trängt in i eller försöker tränga in i ett rum.

Det kan alltså konstateras, att i det fall en person obehörigen uppehåller sig i ett kommunhus efter öppettid, kan rätt till nödvärn föreligga. Av yttersta vikt är att du inte får passera gränsen för vad som är uppenbart oförsvarligt.

Jag råder dig dock att kontakta polisen i första hand.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare