Normalt slitage

Hej

Jag undrar vad normalt slitage innebär i en hyreslägenhet? Vem bedömer vad skall ersättas?

Jag håller på att flytta ur en lägenhet jag bott i 6 år. Innan vi flyttade in blev det ett läckage från balkongdörren in i vardagsrummet och man ersatte delar av parketet med kakel. Nu har en bit av parketet lossnat intill kaklet och tecken till ytterligare fukt i golvet intill. Hyresvärden vill att vi skall betala för bytet av parketen. Ytterligare kräver de att vi betalar för byte av handfat då det finns en 2 mm hak i handfatet.

Är detta rimliga krav? Är vi skyldiga att betala för en följdskada av tidigare läckage?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Vad som är att ses som normalt slitage bedöms ultimat av en tingsrätt om det blir en tvist om det, fram till dess så är det upp till hyresvärd och hyresgäst att försöka komma överens om vad som är normalt slitage.

Normalt slitage är den nivå av slitage som rimligt uppstår i samband med normal användning av en lägenhet. Nivån av "acceptabelt" slitage beror på hur länge man bott i lägenheten (då det så klart är "normalt" att en lägenhet har blivit mer sliten under längre tid). Detta framgår av Jordabalken 12 kap. 24 § (även kallat Hyreslagen). Där framkommer även att "[hyresgästen] är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse[...]".

Ifall ni vållat läckaget, eller på grund av oaktsamhet frambringat det så skulle det därför inte utgöra normalt slitage. Men du skriver att läckaget inträffat innan in flyttat in, vilket innebär att det inte är ert handlande som lett till skadan, och det är således inte ert ansvar att betala för detta.

Det ovan sagda gäller även för handfatet. Efter år av användning kommer det sakta men säkert gå sönder, och det får hyresvärden finna sig i. Att ni tappar ett ting på handfatet innebär inte att det är vårdslöst handlande förutsatt att ni inte faktiskt agerat vårdslöst (t.ex. jonglerat med tunga objekt bredvid det).

Sedan beror allt även på hur gammalt alla dessa saker är. Baserat på det jag fått reda på i din beskrivning så anser jag att det inte är rimliga krav.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Med vänlig hälsning,

Erik ClaesonRådgivare