FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/10/2016

Ny stämningsansökan efter att tidigare ansökan avvisats

En person är skyldig mig 10000kr i driftkostnader för samägd fastighet. Ställde krav hos kronofogden vilket överfördes till tingsrätten missade att betala in ansökningsavgift till tingsrätten vilken avvisade stämningen. Kan jag få skuldfrågan prövad i tingsrätten igen? En skuld som vuxit alltså ej samma summa som vid första stämningen. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Att din tidigare stämningsansökan avvisades av tingsrätten utgör inte hinder för ny prövning av den aktuella frågan om rätt till ersättning för driftskostnaderna . Du kan alltså på nytt ansöka om stämning i tingsrätten för att utkräva kostnaderna.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare