FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/05/2017

Ny talan pga bestående men?

Hejsan,

Jag har en fråga angående skadestånd.

Jag vart utsatt för misshandel av normalgraden sommaren 2015. Rättegången hölls i november 2015 och gärningsmannen dömdes och betalade mig 10000 i skadestånd. Problemet jag har nu är att jag har bestående men av hans gärning, och har därför fått medicinsk invaliditet. Undrar därför om jag kan stämma honom igen?

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Som huvudregel får du inte väcka ny talan på grund av misshandeln efter det att domen vunnit laga kraft, vilket den gör 3veckor efter beslutet fattades, rättegångsbalken 17:11. Detta gäller dock bara om den ny talan kan anses avse "samma sak" som den första. Jag antar att den första rättegången inte handlade om ditt bestående men, eftersom du verkar fått reda på detta efter domen vunnit laga kraft. Att du nu vill väcka talan om ditt bestående men kan således inte anses avse samma sak som din tidigare talan mot gärningsmannen. Du kan således, utan hinder av rättegångsbalken 17:11, väcka ny talan avseende de nya skadorna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare