FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/05/2017

Nyttjanderättshavare uppförde uteboxar på fastigheten. Fastighetstillbehör?

Hej!

Hoppas att ni kan hjälpa mig för att få mina ägodelar.

Jag har arrenderat ett stall nu i 2 år, under den tiden har jag byggt 2st uteboxar, jag har bekostat och byggt dessa själv. Uteboxarna är inte fast installerade på fastighetsägarens tomt utan står på reglar.

För ett år sedan såldes fastigheten och nya ägare kom in, arrendet fortlöpte för mig. Nu har jag sagt upp arrendet och skall flytta ut den 2017-07-31.

Jag frågade då fastighetsägaren om dom var intresserade av att köpa uteboxarna av mig, men dom svarade då att dessa uteboxar är deras och att det inte fanns ett ”undantag” i deras köpekontrakt om att uteboxarna inte ingick i köpet, så dom anser att dessa ingick i husköpet.

Jag tog då kontakt med förra fastighetsägaren och förklarade situationen. Enligt henne så har uteboxarna aldrig varit aktuella vid försäljning av fastigheten och då inte kunna göra ”undantag” i köpekontraktet.

Den förra ägaren kommer kontakta mäklaren för att få ut ”annonsen” för att bevisa att uteboxarna inte stod med i kontraktet eller blev fotograferade för försäljning.

Förra fastighetsägaren och jag skrev aldrig något papper på att jag äger boxarna för att vi tyckte att detta var självklart.

Hur går jag vidare för att få ta med mig mina uteboxar vid uppsägningsdagen eller alternativt sälja dessa?

Jag har kvitton på allt, och förra ägaren bevisar att dessa boxar är mina. (värde ca:30.000:-)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan du ställer handlar om huruvida uteboxarna som du har byggt ingick i försäljningen av fastigheten eller inte. Som jag förstår det du skriver är både du och förra ägaren överens om att boxarna är dina samt att inget har sagts om boxarna vid försäljningen av fastigheten.

Frågan är då om uteboxarna kan anses vara tillbehör till fastigheten och på så sätt ha ingått i försäljningen oavsett om de nämnts separat eller inte. Eftersom du själv byggde boxarna i egenskap av nyttjanderättshavare är boxarna inte fastighetstillbehör enligt jordabalken (JB) 2 kap. 4 §. Paragrafen är något svårläst, men innebörden är att fastighetsägaren även måste äga det tillförda föremålet (i det här fallet boxarna) för att det ska kunna bli tillbehör till fastigheten. Du är överens med den förra fastighetsägaren att boxarna är dina. Eftersom boxarna inte är fast installerade i marken utan verkar vara flyttbara är jag tveksam till att boxarna kan bli fastighetstillbehör överhuvudtaget, enligt huvudregeln i JB 2 kap. 1 §.

Sammanfattningsvis har boxarna inte ingått i försäljningen av fastigheten och de är fortfarande dina. Du är fri att ta dem med dig vid avflyttningsdagen eller sälja dem på det vis du finner gott.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare