FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/07/2015

Oaktsam veterinär, skadestånd och disciplinpåföljder

Vår hund avled p.g.a misstag/felhantering från veterinär. Vad kan vi göra/har vi rätt till? Detta har verkligen förstört hela ens liv, då vår hund var vårt allt.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Det finns två möjligheter i ditt fall, att se till att veterinären får en disciplinpåföljd samt försöka få skadestånd. Jag börjar med att förklara den förra.

Disciplinpåföljder

Lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård (2009:302) innehåller regler om ansvar för felhantering vid behandling av djur. Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård hanterar sådana frågor. Du kan skicka din anmälan till nämnden, se närmare om hur du gör här.

Ansvarsnämnden tar ställning till om djurhälsopersonalens arbete har "utförts i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet" eller om åtgärden på annat sätt har utförts felaktigt. Det kan bli fråga om disciplinpåföljd för veterinärens oaktsamhet, se 6 kap. lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård. Om veterinären varit grovt oskicklig kan dennes legitimation återkallas. Det tar tyvärr ofta över 1 år för nämnden att fatta beslut i ärenden, men jag menar att det är viktigt att se till att veterinären får stå till svars för sitt agerande.

Skadestånd

Om du vill få ersättning för det som hänt så ska du i första hand vända dig till djurklinken. Reklamera behandlingen och framställ dina krav. Beskriv vad som hänt. Veterinärer har i många fall försäkringar som täcker sådana ersättningskrav. Enas du inte med kliniken om någon ersättning så kan du stämma veterinären vid tingsrätten (för information om detta se här).

För eventuellt skadestånd gäller allmänna regler, se bland annat 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207). Om det blir en tvist är det viktigt att ange vilket belopp du vill ha skadestånd med. Skadeståndets belopp torde uppgå till anskaffningskostnaden för en ny likvärdig hund, 5 kap. 7 § skadeståndslagen. Försök att bevisa att du har rätt till skadestånd. Veterinärens oaktsamhet måste ha lett till komplikationerna/skadan.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare