FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/12/2016

Oavlönad anställning, är det ok?

Hej!

Jag arbetar i ett litet aktiebolag som för tillfället har svårigheter med ekonomin. Jag skulle därför vilja erbjuda mig att arbeta två månader utan lön för att ge företaget en chans att komma på fötter igen. Finns det något sätt jag kan göra detta på?

Lawline svarar

Hej!

För att anses vara anställd på en arbetsplats krävs det normalt att en person får lön av arbetsgivaren. Är du oavlönad så arbetar du som praktikant.

Som praktikant är man inte skyddad av alla arbetslagar och inte heller finns det något försäkringsskydd som annars tillkommer genom en vanlig anställning via det kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. Inte heller andra företagsförsäkringar gäller för praktikanten, om inte praktikplatsen anordnas genom arbetsförmedlingen, en skola eller försäkringskassan.

De lagar som däremot gäller för praktikanten är arbetsmiljölagen, arbetstidslagen och lagen om skydd mot olycka.

Du får alltså praktisera för företaget för att ge de en chans att komma på fötter igen. Däremot så gäller inte vissa garantier för praktikanter som lagen annars ställer till förmån för en anställd.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Arash GhavamnejadRådgivare