Obetald hyra för parkering

En granne och vi har kommit överens om att han får hyra hälften av vår parkering. Han har haft en moppe ståendes där i tre år, men varje gång vi har bett om betalning så säger han att han inte har några pengar. nu har vi tröttnat och vill ha betalt, vi har nu skickat en faktura till honom som han har slängt enligt uppgift. Det visar sig också när vi sökte på ägaren att det antagligen är en släkting till honom som står som ägare. Moppen står fortfarande kvar på vår parkering trots att vi I fakturan skriver att vårt avtal upphör 20 september. Han ignorerar dock både att betala fakturan och att flytta på moppen, vad bör vi göra? Det finns vittnen på att moppen har stått där och den står ju fortfarande kvar trots att vi uppmanat honom att flytta den.

Lawline svarar

Ett första steg kan vara att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Detta brukar redan i samband med delgivningen i sig skapa tillräckliga incitament att betala sin skuld.

Även gällande att mopeden fortfarande står kvar är Kronofogden behjälplig myndighet i ett sådant ärende, där en ansökan om handräckning/avhysning är aktuell.

Se vidare på Kronofogdens hemsida;

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

https://www.kronofogden.se/Avhysning.html

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare