Obetald semesterersättning vid avslutad anställning

Hej. Om man slutar en anställning på studs o har semesterersättning kvar att plocka ut. Både från förra semester o nuvarande o arbetsgivaren inte betalar ut den. Hur gör jag att få ut den? Är inte det ett brott att hålla inne den delen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Du har enligt 30 § semesterlagen rätt att få ut din semestersättning utan oskäligt dröjsmål, och senaste en månad efter att din anställning upphörde. Det finns ett fåtal undantag för denna regel, bl.a. gäller att om det inte går att beräkna ersättningen inom en månad så kan det få ta något längre tid.

Eftersom din arbetsgivare inte verkar vilja betala ut din semesterersättning kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande. Du finner en blankett för ansökan på KFM:s hemsida (se här).

Skulle det vara så att din arbetsgivare skulle bestrida ditt krav om betalning, kan du ta ärendet vidare till tingsrätten. Behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå. Du når dem enklast genom att kontakta mig på johan.hakansson@lawline.se.

Stort lycka till med ditt ärende,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare