Obetald slutlön

Hej.

Min förre arbetsgivare har betalat ut fel slutlön och påstår att han innehåller pengar tills jag lämnat tillbaka arbetskläder. Han har betalat ut 20000kr men mitt lönebesked står att det ska betalas ut 27586. När jag räknar på vad kläderna kostade hamnar jag ungefär på 1300kr. Är detta tillåtet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

När det gäller din slutlön, är det endast ditt anställningskontrakt samt eventuella kollektivavtal som reglerar detta. Det finns helt ingen direkt lagreglerad bestämmelse kring just den frågan. Generellt gäller att om arbetsgivaren vägrar att betala ut din slutlön utgör det ett avtalsbrott. Du har då möjlighet att vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Blanketten för ansökan finns på KFM:s hemsida och det rekommenderas att du formulerar tydligt om vad ditt anspråk gäller - I ditt fall gäller det en obetald slutlön!

Kronofogden kommer då att skicka ett meddelande till din tidigare arbetsgivare som meddelar att du vill ha betalt, och denne kan då välja att betala dig eller bestrida skulden. Väljer din tidigare arbetsgivare att bestrida skulden underrättas du om detta och du får sedan ta ställning om du vill ta saken vidare till tingsrätt eller inte.

När det gäller att din arbetsgivare kräver att du ska lämna tillbaka dina arbetskläder och dess värde spelar egentligen mindre roll. Det kan vara så att du är skyldig att lämna tillbaka dessa för att inte begå ett kontraktsbrott. Dock skulle jag säga att det egentligen är en helt fristående del, för oavsett så har du rätt att få ut din slutlön. Det är en giltig fordran som du har på din arbetsgivare för utfört arbete!

Min rekommendation är att du omgående bör kontakta ditt fackförbund för mer information och hjälp med att driva ett ärende om lönefordran från din arbetsgivare.

Känner du att du inte får den hjälp du behöver från ditt fackförbund alternativt behöver hjälp med att fylla i blanketten för att ansöka om ett betalningsföreläggande är du välkommen att vända dig till oss för ytterligare rådgivning. Du är varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare