Obligatorisk läkarundersökning vid nattarbete?

Är det tvingande att genomgå periodisk läkarundersökning vid nattarbete.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter som upprättats efter ett EU-direktiv, har arbetsgivaren en skyldighet att erbjuda nattarbetare periodiska läkarundersökningar. Vissa kontroller kan vara obligatoriska och då måste du delta. Andra är enbart erbjudanden. I övrigt kan du vara tvungen att delta om ditt arbete i övrigt innebär särskilda risker, t.ex. om du hanterar farliga ämnen. Du kan även vara tvungen att delta om du och din arbetsgivare särskilt kommit överens om obligatoriska läkarkontroller som ett villkor för anställningen.

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter stadgas följande i 65 §:

65 § Arbetsgivare skall erbjuda läkarundersökning innan nattarbete påbörjas första gången. Har motsvarande undersökning ägt rum inom ett år före arbetets början behöver den dock inte upprepas. Periodisk läkarundersökning skall erbjudas med sex års mellanrum räknat från den dag nattarbete påbörjades med följande undantag: – med tre års mellanrum när arbetstagaren fyllt 50 år.

65 § ska tolkas så att om du inte fyllt 50 år, måste du som nattarbetare vart sjätte år genomgå en läkarundersökning. Har du fyllt 50 år måste du vart tredje år genomgå en läkarundersökning. Undersökningarna med sex år respektive tre års mellanrum är alltså obligatoriska. Erbjuder din arbetsgivare dig ytterliga läkarundersökningstillfällen är dessa frivilliga.

Vill du veta mer, kolla upp: medicinska kontroller i arbetslivet (AFS 2005:06), föreskrifter. Se särskilt 3 §, 4 § och 63-67 §§. På s. 54-56 står lite mer om nattarbete, hälsorisker och läkarundersökningar.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare