FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/09/2016

Oenighet mellan föräldrar gällande boende och umgänge

Hej,

Efter skilsmässa och separation 2014 med flytt till två boenden och växelvis boende för barnen (två pojkar på 10 och 12 år), har nu en av pojkarna valt att bo hos mamma på heltid sedan februari.

Detta efter en diskussion mellan mig och sonen och då framkom att barnens mamma upplyst dem om att "de får välja var de vill bo när de fyllt 12".

Nu kräver mamman av mig att jag ska betala underhållsstöd och även stå för kostnader kring aktiviteter för sonen som bor heltid hos henne. Jag får inte träffa honom och de vägrar träffas på neutral plats för ett möte där vi diskuterar sonens framtida boende. Mamman har också hotat med att via juridiskt ombud och via FK kräva in underhållsstöd och andra medel. Jag har motsatt mig sonens boende hos mamman och vill att det ska vara veckovis mellan oss båda föräldrar. Yngsta sonen bor på så sätt. Äldsta sonen får alltså besluta helt själv med mammans uppmuntran och stöd, men när jag vill att vi ska träffas för att diskutera detta, behöver han inte stå för det enligt mamman.

Hur går jag lämpligtvis vidare?

Det har aldrig förekommit något våld, hot eller andra saker i förhållandet. Inga alkoholproblem eller ekonomiska oklarheter. Det enda som finns och ligger till grund för situationen mellan oss föräldrar, är (dokumenterade) lögner och osanningar från mamman gällande relationen som vuxna oss emellan.

Vad kan jag göra? Som pappa vill jag självklart dela min sons uppväxt och göra det tillsammans med hans bror under de förutsättningar som var.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I första hand är det alltid upp till föräldrarna själva att komma överens i frågor som rör barnen och försöka hitta ett samarbete som funkar. I den mån den ena föräldern ej är samarbetsvillig eller då det är svårt att kommunicera så kan man söka hjälp hos Socialtjänsten med medling. Då kan man få möjlighet att träffa en medlare som ska hjälpa till att försöka få föräldrarna att komma överens om hållbara lösningar, och även hjälpa till att upprätta ett eventuellt avtal mellan föräldrarna om fördelning av vårdnad, boende och umgänge. Ibland räcker det med att söka dessa medlingsträffar för att få den andra parten att samarbeta. Man kan även väcka talan om fastställelse av överenskommelsen i domstol.

Men i grund och botten så krävs det att man som vårdnadshavare kan komma överens i frågor som rör barnet för att det ska funka. Om det finns sådana brister i samarbetet mellan föräldrarna att man inte kan komma överens, kan det vara bättre att försöka ansöka hos tingsrätten om ensam vårdnad. Vem som har vårdnaden om barnet avgör inte var barnet ska bo, utan endast vem som kan bestämma i frågor som rör barnet (skola, folkbokföring osv). Boendet kan fortfarande vara växelvis trots att endast ena föräldern har vårdnaden. Värt att nämna är också att 12 årsålder brukar vara en s.k. tumregel för när man som barn brukar ha mer att säga till om i frågor som rör barnet självt - och att barnet därmed ska ges utrymme att uttrycka sin egen vilja.

Kortfattat så föreslår jag att du börjar med att ta kontakt med Socialtjänsten om du upplever att du inte kan kommunicera med den andra föräldern, och att ni genom det försöker se om ni kan hitta lösningar som passar er båda.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med fler frågor till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare