FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/08/2016

Offentliga uppgifter

Hej jag är gift och min man vill inte berätta vad han tjänar jag vet ingenting ska det verkligen vara så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget i lagen som säger att partners måste uppge för varandra vad de har för inkomst. Däremot är det offentliga uppgifter vem som helst kan begära ut.

Ring till skatteverket och be om taxerad inkomst. De skickar antingen uppgifterna till dig, eller så kan du få de muntligen.

Mer information om skatteverket, samt deras kontaktuppgifter hittar du här.

Ha en bra dag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare