Offentlighets- och sekretesslagens tillämpbarhet på statligt ägda bolag

Hejsan!

Jag undrar om Vattenfall är att jämställa med en myndighet och måste följa offentlighets - och sekretesslagen?

Har läst att kommunala och landstingskommunala företag följer OSL. Är det skillnad på kommunal och statligt ägande i tillämpningen av OSL och TF vad gäller ofentlighetsprincipen.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) gäller lagen som utgångspunkt för myndigheter. Med myndighet avses här liksom i regeringsformen och tryckfrihetsförordningen de organ som ingår i den offentligrättsliga statliga eller kommunala organisationen. Ett organ är inte att betrakta som myndighet för att det i något hänseende tillagts uppgift som innefattar myndighetsutövning. Vattenfall går, i detta hänseende inte att jämställa som myndighet.

Dock är det, precis som du säger så att bolag där kommuner och landsting utövar ett rättsligt bestämmande inflytande omfattas av OSL enligt 2 kap. 3 § OSL. Dock utgör detta inte att statligt ägda bolag omfattas. Således är det en skillnad mellan kommunalt ägda och statligt ägda bolag i den meningen. Statliga aktiebolag, ekonomiska föreningar och stiftelser är bara skyldiga att tillämpa offentlighetsprincipen och offentlighets- och sekretesslagen om organet i fråga har tagits med i bilagan till sistnämnda lag och i sådana fall bara i den verksamhet som anges i bilagan. Eftersom Vattenfall inte tagits med i bilagen till OSL ska bolaget därför inte omfattas av lagen på den grunden heller.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare