Ofredande av barnets far

Hejsan !

Jag har en liten pojke på 3 år, jag och pappan är separerade sedan 2/5 år tillbaka.

Vi har haft en tuff vårdnadstvist med tyvärr mycket intriger och otrevligheter under vägen innan vi fick fram ett domstolsbeslut.

Idag lever jag med en annan man och vi ska få barn inom ett par månader och det kan man säga triggade igång sonens pappa på nytt då han har ännu svårt att acceptera våran separation.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till sonens pappa då han går på med personliga angrepp om att jag inte tar hand/bryr mig om min son då jag jobbar i skift vilket resulterar i att min sambo då är hemma med sonen. Inom mitt yrke är det väldigt svårt att lägga om schemat, trots att min chef varit så snäll och försökt lägga så lite kvällar som möjligt dom veckor sonen är hemma.

(Sonen är hos sin pappa varannan vecka)

Pappan ifråga tycker det är helt absurt att sambon är hemma med sonen då han anser att han som vårdnadshavare ska ha "förtur".

Jag har försökt att förklara att det är så läget är och han måste lära sig att respektera hur det ser ut, men det vill inte riktigt gå in ändå.

Vad kan jag göra för att få ett stopp på "angreppen", alla sms han skickar som inte rör våran son ?

I domstolsbeslutet fick vi svar på umgänge/boende frågan men ingenting om hot/våld/trakasserier som varit.

Och man kan väl säga att jag inte alls känner mig trygg i sonens pappas beteende då han varit väldigt labil psykiskt sedan vår separation.

Lawline svarar

Hej

gällande vårdnad, umgänge och boende har det som du säger lösts i domstol. Beslutet från domstolen ska följas och efterlevas. Om man inte gör det så kan ena föräldern ansöka om verkställighet av domen. 21 kap. 1 § föräldrarbalken

Gällande "angreppen" som du beskriver så finns det olika valmöjligheter som man har.

Den som genom hänsynslöst beteende ofredar en annan person, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. 4 kap. 7 § brottsbalken (BrB)

Den som upprepar en sådant beteende kan dömas för olaga förföljelse i högst 4 år. 4 kap. 4 b § BrB

Till ofredande räknas bland annat utövandet av telefonterror som då möjligtvis har skett i det här fallet.

Man kan även ansöka om kontaktförbud. Detta innebär ett förbud för sonens pappa att besöka eller på annat sätt ta kontakt med dig. Ett kontaktförbud får meddelas om det p.g.a. särskilda omständigheter finns risk för att sonens pappa begår brott, förföljer eller på annat sätt allvarligt trakasserar dig. 1 § lag om kontaktförbud

MVH

Zinar BudakRådgivare