Ofredande - beviskrav

Hej. Jag undrar vilka bevis man behöver för att få en person åtalad för ofredande ? Jag har gjort 9 polisanmälningar mot en granne som varje dag hotar och trakassera mig men ingen verken hyresvärden eller polisen gör något åt saken utan alla anmälningar läggs ner. Denna gången har jag lämnat in bevis i form av brev som denna grannen har skrivit till en annan av mina grannar där han bla kallar mig fet och en subba m.m. men ändå lägger polisen ner åtalet och jag undrar därför vilka andra bevis jag behöver ? Med vänlig hälsning. Marianne

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ofredande är olagligt enligt BRB 4:7. För att det ska räknas som ofredande kan det bland annat vara skottlossning, stenkastning, knuffande eller exempelvis hänsynslöst beteende.

Det är viktigt att den som utför handlingen vet om att den gör fel. Hänsynslöst beteende som är en typ av ofredande innebär att en handling, eller flera handlingar, ger kännbar fridskränkning. Det är upp till domstolen att avgöra vad det betyder mer precist i varje fall. Men jag kan ge dig några exempel. I ett fall ringde en person upp en annan 173 gånger under ett halvårs tid, vilket ledde till åtal. Oftast är det inte "vanlig" telefonterror som leder till åtal, utan det är till exempel när telefonsamtalen sker nattetid eller sker i en enorm mängd trots att mottagaren upprepat bett personen att sluta.

Generellt krävs det att det finns bevis på att personen har kontaktat dig upprepade gånger, att denne vet om att den gör fel och att det kan räknas ge kännbar fridskränkning för att det ska kunna leda till åtal.

Jag hoppas att det här gav dig svar på din fråga. Du är mer än välkommen att kommentera här nedanför om du undrar över något!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare