Ofredande från granne

Vi flyttade för ca 1 år sedan in i en villa. Ganska direkt efter inflytt gick vår granne till aggressiv attack, det första var att vi hade en katt och hade inte informerat henne om detta innan inflytt. Hon skrek att vi var lögnaktiga människor som förstört hennes liv, vår katt skulle klösa ögonen och mörda hennes hund. Kan tillägga att vår katt inte ens gått över till hennes tomt då ett högt staket skiljer tomterna åt. Veckorna efter första utbrottet fortsatte hon att skrika från sin balkong samt framförallt när vi hade gäster att sätta på en stol nära tomtgränsen och stirra på oss under alltifrån minuter till timmar. Hon flyttade även sina sopkärl till staketgränsen för att det skulle lukta sopor in på vår altan. Det gick så långt att vi valde att omplacera katten. Men då tog hon istället strid för att vår altan står för nära hennes tomtgräns och att hon skulle se till att vi var tvugna att riva den. Det är ca 1 meter mellan vår altan och tomtgräns men vi har fått bekräftat av mäklare att altanen är ett "svartbygge" men då den stått där i över 10 år har pres.tiden gått ut och att grannen inte kan hävda något.Vi fick henne tillslut att flytta tillbaka sopkärlen men hon flyttade sedan tillbaka dem när vi hade grillat en kväll då hon ansåg att vi spred cancerogena ämnen som var dödliga. Vi har flera av hennes utbrott inspelade där man hör vad hon säger. Vi har försökt samtala med henne men inget hjälper. Är detta tillräckligt för en polisanmälan om ofredande? Behövs mer bevis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Enligt det jag läste så bör det vara tillräckligt för att anmäla. Din grannes listade uppträdande och handlingar (ofredande) behandlas i 4 kap. 4b § 7 pkt. i Brottsbalken. Det vill säga vidare i 4 kap. 7 § Brottsbalken. Enligt det du uppgett så uppnår hennes handlingar kriterierna i lagrummet. När det kommer till era inspelade bevis kan dem eventuellt vara giltiga, gällande telefonsamtal är det okej att spela in om en av de deltagande i samtalet spelar in eller om man fått godkännande av den andra parten att spela in. Detta står i 4 kap. 9a § i Brottsbalken. Gällande filmande är lagens ställning lite mer oklar, men bör vara okej om det är gjort på egen egendom.

För att besvara din fråga sammanfattningsvis så låter det inte som att det behövs mer bevis, speciellt då det pågått under en längre tid och haft en påtaglig påverkan på ert leverne. Bevisen bör vara tillräckliga för en anmälan.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga och önskar er lycka till!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare