Ofredande genom oväsen på natten

En man flyttade in i huset mitt emot Januari 2017. Han väckte mig 24 genom att gasa sin V8, skrika och föra allmänt oljud. Jag gick ut och sa till dem att vara tysta. Han tog senare kontakt via messenger och bad om ursäkt. Trots detta händer detta var och var annan helg. Han lämnar sitt hus mellan 22-24 och återkommer 04-06. Och gasar då ur bilen innan den körs in i garaget. Flera grannar vaknar av detta oljud. Trots upprepade tillsägelser om att han stör slutar han inte.

Jag för dokumentation på alla gånger jag har blvit väckt och har också bevis att jag vänligen bett honom upphöra med oljudet. Räcker det för en anmälan om ofredande? Och om inte, vad krävs? Är det verkligen rimligt att bli väckt var och var annan helg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Brottet ofredande finner du i 4:7 brottsbalken (här). Högt oväsen faller uttryckligen in under bestämmelsen, och det verkar som att din frid har blivit kränkt. Den utsatte måste vidare uppfatta och vara medveten om det hänsynslösa beteendet medan det äger rum, vilket verkar vara fallet eftersom du har sagt till flera gånger och han har bett om ursäkt. Det avgörande för om det är fråga om ofredande är troligtvis ifall man kan säga att beteendet varit ägnat att kränka din frid på ett kännbart sätt. Detta kan vara fallet ifall han visste hur mycket du stördes av ljudet och ändå fortsatte.

Det är mycket bra att du har bevis eftersom ett ofredande annars kan vara svårt att styrka i rätten. Utifrån vad som framgår i frågan är det dock svårt att säga exakt vad utfallet skulle bli i en domstol.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare