Ofredande vid telefonterror

Hej. I oktober förra året blev min vän utsatt för våldtäkt. Fallet förlorade i rätten pågrund av brist i bevisningen. Hon är rädd för denna person och får panikångest av att se personen(då dom går i samma skola så är det ofta dom stöter på varandra). Det var lugnt ett tag men nu det senaste har han börjat höra av sig till henne och säger att han kräver att de ska ses och prata. Han säger att dom måste snacka och han ringer henne även, han har ringt henne 13 gånger på raken trots att hon klickar. Hon känner sig otroligt rädd att han ska komma hem till henne eller liknande och vill inte vara själv. Finns det något man kan göra eftersom det blev nedlagt då hon känner sig väldigt obekväm och är ständigt rädd och får pyskiska problem.

Lawline svarar

Hej,

den som genom hänsynslöst beteende ofredar en annan person kan dömas för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. 4 kap. 7 § brottsbalken

Vad som kan innebära hänsynslöst beteende är diskutabelt. Vad som dock klart innebär hänsynslöst beteende är att knuffa någon, slita i någons kläder, spotta på någon eller utöva telefonterror mot någon.

Den som ofredar någon måste veta om att det den gör är fel. Om en person exempelvis genom hög musik stör sina grannar så sker ofredandet från och med att grannarna talat om för denne att det är störande.

I detta fall har killen ringt till din vän 13 gånger. Detta kan anses vara ofredande om killen vet om att det han gör är fel.

Det din vän kan göra nu är att vända sig till polisen för att upprätta en anmälan.

Om du vill ha mer hjälp så kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare