Ogiltigt avtal pga felaktig bindningstid och fel i vara

Hej! I november kom en kille hem till oss & var säljare hos viasat. Han sålde en boxer till oss med nått kanal paket som var billigt i 6 månader (för att kunna testa på alla deras kanaler). Vi frågade honom flera gånger om det var någon bindningstid vilket han lovade att det inte var. Innan dessa 6 månader sa han att det skulle komma hem papper till oss där vi skulle fylla i om vi ville fortsätta med kanalpaketet, ändra eller säga upp. När vi sedan ringde Viasat efter dessa 6 månader så sa det att avtalet vi hade skrivit på hade en bindningstid på 24 månader. Nu står vi med en hög faktura varje månad med en viasat boxer som inte ens fungerar så vi inte kan kolla på våra kanaler som vi betalar för. Kan vi på något sätt upphäva detta avtal då "säljaren" har ljugit oss rakt upp i anskitet och boxen inte ens fungerar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen och avtalslagen är tillämpliga i det här fallet.

Muntliga kontrakt är lika bindande som skriftliga men självklart är det en svår bevisfråga om ni inte har något som styrker att det verkligen var 6 månader. Det som gör det svårt är också om säljaren sa en sak men på kontraktet ni skrev under när han var hos er framgår det tydligt att bindningstiden är en annan. Oavsett om ni har bevis eller inte för dessa 6 månader detta råder jag er att vänligt men bestämt påpeka detta för Viasat och be dem säga upp kontraktet. Det kan hända att de är tillmötesgående ändå, men det får ni inte veta om ni börjar med att ta fram stridsyxan så att säga.

Om boxen inte ens fungerar är det en annan fråga. Då ska ni göra en felanmälan till Viasat och frågan är då om den någonsin fungerat eller om den plötsligt slutat fungera. Det ni har kommit överens om med säljaren är ju en fungerande tjänst (oavsett bindningstid) och om boxern är trasig uppfylls naturligtvis inte avtalet emellan er. Av 20 a § konsumentköplagen följer att säljaren (Viasat) är ansvarig för fel som uppkommer på varan inom 6 månader från att du tagit emot varan förutsatt att varan använts normalt, om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Det är därför viktigt att reklamera så fort som möjligt. Enligt 26 § konsumentköplagen har du rätt att kräva att Viasat reparerar varan eller skickar en ny, motsvarande vara utan kostnad, om det kan ske utan oskälig kostnad för Viasats del.

Men nu är du inte intresserad av att ha kvar det här avtalet så det viktiga i frågan är det avtal ni hade mellan säljaren. Om felet i varan dök upp innan dessa 6 månader gick ut blir det alltså två frågor för er att driva, dels att visa att varan var felaktig så att ni ska få tillbaka pengar, dels att avsluta kontraktet.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare