Ogrundad faktura

Vi bodde på ett BB i Danmark. 2 nätter. Vi betalade och följde de regler som uttalades. Vi hade kommit överens om att vi fick ha våra hundar i lägenheten. Vi betalade extra för att få ha med hundarna. Vi torkade upp i köket, tog av sängkläderna och lämnade lägenheten i bra skick. Efter en dag kommer det en extra faktura på ca på 950 ddk. Som vi har bestridit. Ägaren har nu skickat fakturan till Intrum Jystitia, och den har vi också bestridit, faktura på 1350 SEK. Vi har skickat in kvitto på att vi betalt övernattningen, och det finns inga andra föreskrifter om ev extra debitering för städning. Jag undrar nu vad som kan hända om de går vidare med detta?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Eftersom ni bestridit såväl fakturan från företaget som den från inkassobolaget blir rimligen nästa steg Kronofogden, under förutsättning att de väljer att gå vidare med ärendet.

I och med bestridandet läggs bevisbördan på bolaget som måste kunna visa att det finns en giltig grund för sitt anspråk, som de möjligen skulle kunna tänkas hävda är bristfällig städning. Detta måste de alltså kunna styrka vilket låter svårt att nå framgång med baserat på dina givna uppgifter om att lägenheten lämnades i gott skick.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare