Olaga hot?

Är uttalandet av två grannar " vi ska se till att du och din familj är tvungna att flytta härifrån, så det är lika

bra att ni flyttar med en gång", att anse som olaga hot ?

Detta åtföljdes även av en tydlig markering att köra på mig.

Är det olaga hot?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ja, det är att anse som olaga hot om du upplever att du och din familj är hotade. Det krävs däremot att du uppfattar hotet som allvarligt för att det ska anses vara brottsligt. Olaga hot regleras i Brottsbalken 4:5.

Du kan kontakta polisen för hjälp och stöd när du blivit utsatt för olaga hot. Här hittar du mer information om hur du kan gå till väga; https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Hot-vald-ofredande/

Hoppas du fick svar på din fråga.

Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du mejla info@lawline.se.

Joéla EhnbergRådgivare