Olaga hot genom att höja knytnäven

Är det olaga hot att höja arm och knytnäve mot ansiktet mot någon annan individ repeterade gånger några centimeter från ansiktet utan att samtidigt framföra något muntligt hot om att slå den andra personen?

Den utsatta individen blev så rädd och skakad över händelsen att den trodde att om den skulle säga något mer skulle den få ett slag i ansiktet på riktigt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Olaga hot regleras i 4 kap. 5 § brottsbalken, se här.

Det beteendet som du beskriver kan mycket väl vara olaga hot. Det finns många olika beteenden som kan utgöra olaga hot. Huruvida det kan klassificeras som det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Det kan t.ex. vara ett olaga hot att säga "jag ska döda dig", men i ett visst sammanhang behöver inte just de orden vara olaga hot beroende på relationen mellan parterna eller liknande. I det fallet som du beskriver torde det röra sig om olaga hot om det pga. omständigheterna i fallet framgår att det rörde sig om ett hotfullt inslag, jfr i lagtexten "ägnat att framkalla allvarlig fruktan". Det krävs inte att man säger något muntligen, jfr i lagtexten "lyfter vapen mot någon".

Det faktum att den person som upplevde sig hotad blev väldigt rädd behöver inte nödvändigtvis betyda att det rör sig om olaga hot. Det måste vara ett handlande som typiskt sett är hotfull.

Utöver att det rent faktiskt måste vara en hotfull handling så behöver gärningspersonen även ha uppsåt till den hotfulla gärningen. Om det t.ex. är så att personen inte alls trodde eller tänkte att höjningen av armen skulle vara någon hotfull gest, så kan denne inte dömas för det.

Alltså: det som du beskrev kan vara olaga hot, men huruvida det är det beror på omständigheterna runt omkring händelsen, samt om gärningspersonen insåg hotet - dvs. hade uppsåt.

Jag hoppas att detta hjälpte dig!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare