Olaga hot och vittnesplikt

Hej min man och jag har domstolen för min man är åklagarkammaren angående olaga hot.vad ska blir med honom han ska gå till fängelse eller betala. Hur ska jag kan hjälpa honom att han gå inte till fängelse.Jag tänker inte vittna mod honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga hot är ett brott som regleras i brottsbalken 4 kap 5 § och straffet för brottet är böter eller fängelse i högst ett år.Om brottet är grovt döms för grovt olaga hot till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt beaktas det bland annat om hotet har utförts med hjälp av vapen eller om gärningspersonen varit särskild hänsynslös.

Det är väldigt svårt att veta vad utgången kommer bli utan att veta mer specifikt om hoten.

När det gäller ditt vittnesmål i domstol så är du inte skyldig att vittna om du är gift med den åtalade. Detta framgår av rättegångsbalken 36 kap 3 §.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare