Olaglig avlyssning

Får man spela in vad som sägs vid enskilt samtal i syfte att spela upp för andra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man får spela in ett samtal som man själv är delaktig i och spela upp för andra, oavsett om övriga personer i samtalet är medvetna om inspelningen. Det blir olagligt först när du i hemlighet spelar in ett samtal som inte är offentligt och som du själv inte är delaktig i. Det framgår av 4 kap. 9 a § brottsbalken.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare