Olagligt att rota i sopor?

Är det olagligt att rota och/eller ta andras sopor? Är det skillnad om det är sopor från ett gemensamt soprum eller om det är från soptunnan på min enskilda tomt/fastighet? Om så är fallet, vilken lag är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Rent allmänt kan sägas att det troligen är olagligt att rota igenom andras sopor. Men det har betydelse var soporna förvaras. Man brukar säga att den som äger soptunnan eller containern också äger soporna. Går man olovligt in på en soptipp gör man sig troligen skyldig till olaga intrång enligt Brottsbalken 4 kap. 6§ 2st mot den som äger soptippen. Rotar man i soporna i ett hyreshus så är det fastighetsägaren som äger soporna, och det är alltså eventuellt ett brott mot denne och inte mot den som slängt soporna, man har alltså inte kvar äganderätten till soporna om man bor i ett hus med gemensamt soprum eller dylikt.

Har du en soptunna på din mark/tomt kan det röra sig om hemfridsbrott att rota i den, enligt Brottsbalken 4 kap. 6§ 1st.

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare