Olovlig filmning av människa i en bostad

Hej!

Får en brukare i smyg filma hemtjänstpersonalen med sin mobiltelefon? Får denne filma om hen säger till att han kommer att filma?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som i smyg filmar någon som befinner sig i en bostad kan dömas för olovlig fotografering enligt brottsbalken 4 kap. 6 c §. Därför skulle det vara brottsligt att i smyg filma hemtjänstpersonal när dessa befinner sig i någons hem. Dock förutsätter lagen att detta sker i smyg, vilket gör att man inte kan dömas till brottet om man på förhand säger att man kommer filma. Däremot kan omständigheterna göra att man gör sig skyldig till annat brott. Om man till exempel bryter sig in på någon annans tomt eller bostad för att filma någon kan man göra sig skyldig till hemfridsbrott enligt brottsbalken 4 kap. 6 §. Däremot blir inte olovlig fotografering aktuellt så länge inte själva fotograferandet eller filmandet sker öppet för den som filmas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare