FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2016

Olovlig försäljning av alkohol

Hej!

Jag undrar lite över vad som kan hända, vad man kan få som straff om man är 20 år gammal och köper alkohol av langare.

Är det olagligt att köpa såväl som sälja?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 11 kap 3 § alkohollagen följer att den som säljer alkohol i strid med alkohollagen döms för olovlig försäljning av alkohol. Den som köper alkohol som är såld i strid med alkohollagen kan inte bli straffad för det.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare