Olovlig identitetsanvändning (identitetsstöld) medförde betalningskrav

Hej jag har flytta nyligen till Örebro och jag hade tappat min plånbok på bussen ( Örebros stadsbussar) och när jag var på väg att lämna bussen så stoppade en tjej mig och lämnade min plånbok till mig, jag visste inte att jag hade tappat min plånbok, men jag blev självklart tacksam att jag fick tillbaka den.

Men nästa dag klockan 6 på eftermiddagen så Knackade någon på dörren. När jag gick ut så var de ingen där men de låg en lapp på marken.

Någon hade använt min busskort samt min personnummer och de hade blivit tagna av en kontrollant så kontrollanten hade tagit min busskort och nu måste jag betala en tilläggsavgift på cirka 800 kr. Kontrollanter trodde att de var jag som satt på bussen de visste inte att min kort hade blivit bestulen. Måste jag betala tilläggsavgiften, även att de inte var jag som satt på bussen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom din fråga handlar om det som i vardagligt tal kallas för identitetsstöld, är Brottsbalken (BrB) relevant för ditt fall.

Enligt BrB 4:6b begår den som utger sig för att vara någon annan genom att använda sig av hens identitetsuppgifter och därigenom ger upphov till skada för hen, brottet olovlig identietsanvändning.

Med hänsyn till vad du har uppgivit i din fråga, har personen som använt sig av ditt busskort och ditt personnummer begått just detta brott. Personen i frågan har ju utgivit sig för att vara dig genom att använda ditt personnummer, och detta agerande har medfört det krav på tilläggsavgift som nu har riktats mot dig.

I din fråga nämner du att det var hela plånboken du tappade. Skulle det vara så att du i plånboken vid tillfället hade någon handling som har till syfte att identifiera dig som person (en för dig utställd urkund), som t ex ett pass, körkort (eller annan identitetshandling) eller legitimationskort, är det möjligt att personen som låtsades vara dig även har gjort sig skyldig till brottet missbruk av urkund (BrB 15:12). Detta förutsätter dock att personen har använt sig av urkunden på något sätt genom att det t ex är från urkunden personen har hämtat ditt personnummer. Jag har dock tyvärr för lite uppgifter om hur personen i fråga agerade på bussen för att säkert kunna uttala mig om huruvida personen kan ha gjort sig skyldig till missbruk av urkund eller inte.

Eftersom du i vart fall har blivit utsatt för brottet olovlig identitetsanvändning, bör du snarast anmäla detta till polisen. Du bör även överväga att spärra ditt personnummer om du misstänker att personen på bussen kommer att använda ditt personnummer igen.

Vad gäller tilläggsavgiften, beror dina möjligheter på hur lång tid som gått sedan kontrolltillfället då tilläggsavgiften utfärdades. Åkte du Örebros stadsbussar, tillhör dessa LänsTrafiken, och enligt deras hemsida har du möjlighet att bestrida en tilläggsavgift HÄR. Har inte tiden löpt ut, bör du fylla i formuläret, eller alternativt ringa till LänsTrafiken, och bestrida tilläggsavgiften eftersom det inte var du som satt på bussen.

Jag hoppas att jag lyckats svara på din fråga och om du skulle ha några fler är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare