FrågaÖVRIGT18/09/2017

Olovligt bygge preskriptionstid

Låt os säga att jag skulle ha byggt en gigantisk bunker (200+ kvadratmeter) och den är nu 10+ år gammal, fins det någon risk att jag tvingas riva den?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Preskriptionstiden för olovligt byggande framgår av Plan och bygglagen 11 kap 20§ som lyder såhär.

11 kap 20 §

1a stycket - Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid.

2a stycket - Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

3e stycket - Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).

Detta innebär alltså att ifall du har byggt en bunker utan bygglov så kan inte kommunen meddela några förelägganden angående din bunker med den grund att du byggt den olovligen. Detta under förutsättning att inga andra skydd föreligger, exempelvis strandskydd eller dylikt.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare