Olovligt förfogande - tillvägagångssätt när utlånad egendom inte lämnas tillbaka

Jag var tvungen att byta boende i november och under tre dagar var man bostadslös tills man fick tillgång till sitt nya boende. Hade då katter som en gammal vän fick passa. Men denne vägrar återlämna dessa och har kämpat för dem i över ett halvår. Vi bor inte på samma ort och har själv ej körkort. Därför gjorde vi upp en deal att han skulle komma med katterna helgen efter. Men detta var nu över ett halvår sedan. Jag har ägarbevis på katten, är det lönt att anmäla detta och kommer man återfå sin katt? Att åka dit och hämta den med hjälp av skjuts fungerar ju enbart om personen i fråga öppnar dörren och ger mig katten. Ej så man kan klampa in och ta den utan hans tillåtelse.

Vänlig hälsning, M

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga berör ett potentiellt brott, och finns därför reglerad i Brottsbalken (BrB).

Med hänvisning till de uppgifter som du har lämnat i din fråga, ingick du och vännen ett muntlig avtal, när ni kom överens om att vännen skulle få passa dina katter. Då avtalet inte på något sätt verkar ha omfattat att din vän under några omständigheter skulle kunna få behålla dina katter permanent, är din vän skyldig att lämna tillbaka katterna till dig. Gör han inte det, kan hans beteende ses som ett olovligt förfogande enligt BrB 10:4.

Med utgångspunkt i de omständigheter som du har angivit om ditt fall, verkar ni i er överenskommelse inte ha reglerat hur katterna ska lämnas tillbaka. Du bör därför rimligtvis inte kunna kräva att din vän ska återlämna katterna genom att köra hem dessa till dig. Detta oavsett om han skulle ha körkort och således ha lättare att ta sig till dig. Din väns återlämningsskyldighet bör däremot omfatta att han inte får försöka hindra dig från att hämta hem katterna

Med detta sagt, bör det nämnas att det aldrig är lagligt för dig att på eget bevåg gå in i din väns hus för att på eget bevåg ta tillbaka dina katter utan din väns samtycke. Skulle du göra detta kan du göra dig skyldig till både hemfridsbrott (BrB 4:6), samt till självtäkt (BrB 8:9).

I din situation rekommenderar jag istället att du först och främst än en gång uppmanar din vän att hålla katterna tillgängliga för dig att hämta hem. Förklara för vännen att eran överenskommelse inte omfattade att han skulle få behålla katterna och att han juridiskt sett är skyldig att utlämna dessa till dig.

Skulle din vän trots detta vägra att lämna tillbaka katterna, har du möjlighet att vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om sk särskild handräckning. Du kan läsa mer om särskild handräckning HÄR. Begär du handräckning, kan du åberopa de ägarbevis du har för katterna. För att få igenom en handräckning måste nämligen du som sökande kunna bevisa att katterna är dina. Andra bevis du skulle kunna använda är t ex foton.

Slutligen, skulle du vilja kan du polisanmäla din vän för olovligt förfogande om han fortsättningsvis vägrar att lämna tillbaka katterna. Även i detta fall måste du kunna bevisa att katterna är dina och för att din vän ska kunna dömas krävs det dessutom att det i rätten kan bevisas att han försökt undanhålla katterna från dig med mening. Jag rekommenderar dig därför att först pröva de två ovanstående alternativen innan du överväger en polisanmälan.

Jag hoppats att detta har givit svar på din fråga, och om du undrar över något mer är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare