Om ärvda pengar ska ingå i bodelning vid skilsmässa

Jag ska snart ärva pengar från min far som bodde utomlands och funderar på att skilja mig. Får jag behålla dessa pengar eller har min man rätt till en del av dem?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Det finns olika omständigheter som spelar in här som kommer att avgöra om pengarna kommer ingå i en bodelning vid eventuell skilsmässa eller om pengar inte kommer att ingå.
Vi delar om det i olika scenarion beroende på hur omständigheterna ser ut.
Scenario 1 - Om talan om skilsmässa väcks innan du fått din rätt till arvet så kommer pengarna inte att ingå i en bodelning och således kommer din man inte ha någon rätt till dem. Detta är för att du fått pengarna efter den så kallade "kritiska tidpunkten". Med detta menas att egendom som erhållits efter talan om äktenskapsskillnad väckts inte ingår i bodelningen enligt lag, se https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1.

Scenario 2 - Om du får din rätt till arvet innan talan om skilsmässa väcks så kommer denna egendom att ingå i en bodelning och din man kommer att ha rätt till en del av pengarna. Du har alltså fått egendomen innan den "kritiska tidpunkten" och egendomen kommer att räknas som giftorättsgods. Då allt giftorättsgods enligt lag (https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1) ska ingå i en bodelning blir detta fallet.

Scenario 3 - Om din pappa skrivit i ett testamente att pengarna du ärvt ska vara dina enskilda, alltså vara din enskilda egendom, så ingår de inte i en bodelning eftersom det bara är giftorättsgods som enligt lagen ska delas på. I detta fall spelar det ingen roll om du fått rätt till arvet innan eller efter talan om skilsmässa väckts.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp med äktenskapsfrågor eller arvsrättsfrågor kan du boka en tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare