Om en fordran från 1998 ska anses preskriberad

Hej.. Har ett dokument som är skrivit 1998. Som är upprättat av en advokatbyrå. Byrån finns kvar än idag.

Det gäller en utbetalning som min fd man skulle göra, pg av skulder och exekutiv auktion på vårt dåvarande hus under vårt äktenskap som jag fick betala. Jag hade jobb och samt vårdnaden av våra 2 gemensamma barn. Och han var utan jobb samt att han valde den brottsliga banan. Han har dock fått/haft identitets skydd. Har av tjänat ett straff för brott han begått, ca 3 år. Kom ut i januari. Är detta något jag kan gå vidare med? Då jag är ganska övertygad om att han har pengar troligtvis utomlands. Eller detta är något han har kunnat köpa sig till att advokaten har skrivit utan och ha fakta om hans ekonomiska resurser.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du betalade dessa skulder som ni, som jag förstår det, egentligen skulle dela på fick du en fordran på din fd man. Detta fastställdes även i detta dokument som du beskriver, vilket underlättar när man ska driva in denna fordring. Problemet är här att det har gått mer än 10 år sedan denna upprättades. Efter en viss tid preskriberas nämligen fordringar vilket innebär att man inte kan göra dem gällande. Om fordringen är preskriberad kan du inte längre kräva av din fd man att han ska betala dessa skulder, det har helt enkelt gått för lång tid. Detta står i 2 § preskriptionslagen.

Det finns dock möjlighet att förlänga denna tid, man kan hålla en fordran "levande" i egentligen hur många år som helst. För att detta ska ske behöver borgenären, alltså du, skicka ett skriftlig krav eller påminnelse till gäldenären, här din fd man. Tiden kan även förlängas om din fd man på något sätt lovat att betala, betalat ränta eller amortering eller på något annat sätt har erkänt fordringen gentemot dig, eller om du väckt talan mot honom i domstol (5 § preskriptionslagen). Ifall något av detta skett före år 2008 (det datum då skulderna uppkom), alltså inom tio år, förlängs denna preskriptionstid med 10 år till och du kan fortfarande göra den gällande mot din fd man. Det är du som har bevisbördan för att detta preskriptionsavbrott som det kallas har skett. Du måste alltså visa att du faktiskt har skickat ett brev och att det kommit fram eller att ni har diskuterat fordran vid något tillfälle.

Ifall din fordran fortfarande är giltig och inte preskriberats, dvs är för gammal, kan du gå vidare med detta och driva in pengarna av honom. Se dock till att fortsätta hålla fordran giltig genom att sända skriftliga krav eller påminna honom muntligt, samt att du i så fall kan bevisa dessa samtal i framtiden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hedvig JohanssonRådgivare