Om hyresvärd vägrar andrahandsupplåtelse

Hej. Jag sökte lägenhet. . Fick kolla på en 2a hands lägenhet som skulle hyras ut.. nuvarande hyresgäst o jag skrev på kontraktet och hyresvärden skulle godkänna det.. Men gjorde inte det pga av att jag hade skulder och betalningsanmärkningar hos kronofogden. . I annonsen stod det inget om detta.. Hur gör man nu?.

Jag skrev på kontraktet och hon som bor där oxå.. Sen skulle ägaren av lägenheten godkänna det men gjorde inte det.. Är det giltigt ändå eller hur går man tillväga. . Jag har inte betalat ngt än.. Skulle flytta in 1 augusti

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel gäller att om en andrahandsupplåtelse inte godkänns av hyresvärden, är upplåtelsen inte giltig. Detta framgår ofta direkt av hyresavtalet, men annars av 12 kap. 39 § jordabalk.

Eftersom hyresvärden vägrat, finns det möjlighet för förstahandshyresgästen att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden om att de ska bevilja andrahandsupplåtelsen.

Detta gör de om;

1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och

2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Om ni inte uppfyller vad som står i punkt 1 och punkt 2, finns tyvärr inget att göra. Men om ni gör det, har hyresnämnden företräde framför hyresvärden.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare