FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/01/2018

Om jag har fått ett svensk medborgarskap efter att jag har angett ett felaktigt namn, hur ska jag göra för att byta till mitt verkliga namn?

Hej! Jag har bott i Sverige i 15 år. När jag kom till Sverige blev jag tvungen av rädsla att bli utvisad från landet att byta mitt namn. Fast jag är en felfri man som aldrig begått några brott och inga fingeravtryck i andra länder. Jag kom direkt till Sverige ifrån mitt hemland Iran. Efter 3 år fick jag uppehållstillstånd och då har jag arbetat och betalat skatt sen dess. Jag trivs mycket bra här i Sverige och jag lever ihop med en svensk fru. Jag har en ingenjör utbildning (civilingenjör) från mitt hemland som jag ej kan utnyttja på grund av min falska identitet. Om jag visste att det skulle bli problem med min identitet och min utbildning så skulle jag aldrig gå med på att byta mitt namn. Jag är nu svensk medborgare sen 2013. Jag har starka bevis från mitt hemland ( shenasnamh och hemlandspasset och massa andra dokument som behärskar min identitet). Frågan är hur ska jag göra för att få tillbaka min riktiga identitet så jag kan få nyttja min ingenjör utbildning? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först kan det vara värt att nämna att ett svenskt medborgarskap inte kan återkallas om du var orolig över det (2 kap. 7 § andra stycket regeringsformen RF)

Vad gäller din fråga om att byta ditt namn kan du göra en ansökan hos skatteverket som behandlar sådana ärenden. I din ansökan till skatteverket kan det vara jättebra om du medtar dina personliga handlingar som t.ex. ditt pass från hemlandet för att bevisa din verkliga identitet.

Lycka till och om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare