FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/03/2016

Om köpare som inte är kontaktbar

Hej! Jag sålde en tröja via en sida med en Köp och Sälj grupp. Personen har skickat mig pengar för både plagget och för frakt (70kr + 45kr frakt). När jag då ska posta får jag reda på att det krävs ett större paket som kostar 30kr mer (köpte inte det paketet som var för litet). Har då hört av mig till personen om hon vill skicka 30kr till eller om hon vill ha tillbaka pengarna. Hon har inte gett mig sin adress ännu heller, men hon har inte hört av sig på en vecka.

Vad gör jag? Kan hon komma om flera veckor och kräva pengar/plagget? Vad är mina rättigheter som säljare och vad är köparens rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom det handlar om ett köp mellan två privatpersoner så är Köplagen (KL) tillämplig, men även Avtalslagen (AvtL) är tillämplig.

Enligt 3 § KL råder det avtalsfrihet mellan parterna. Som jag uppfattar det, kom ni överens om ett specifikt pris som köparen betalade till dig och därefter insåg du att frakten skullen bli dyrare än vad du hade räknat med. Här kommer avtalslagen in och säger i 1 § att ett avtal är bindande för de som har ingått avtalet. Dvs att om ni har bestämt att köparen ska betala ett visst belopp (115 kr i det här fallet) så är det 115 kr som gäller. Hade ni däremot bestämt att köparen ska betala 70 kr för plagget + frakt, utan att ange ett bestämt belopp, så hade du kunnat kräva att köparen ska betala 75 kr frakt (45kr + 30kr). Det går givetvis att avtala om att köparen ska betala 30 kr mer för frakten, men då måste köparen gå med på det enligt avtalslagens regler.

Det går dock att angripa problemet på ett annat sätt. Enligt 50 § KL ska köparen medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av henne/honom för att säljaren ska kunna fullgöra köpet. Detta innebär kort och gott att köparen har en skyldighet att bidra till viss hjälp för att köpet ska kunna genomföras, tex att skicka sin adress. Om du som säljare inte har köparens adress, kan du inte skicka iväg paketet och då kan köpet inte genomföras. Att köparen har fört över pengar till dig, talar för att köparen vill genomföra köpet och köparen har också medverkat till att köpet ska kunna ske, däremot har adressen inte skickats. Köparen har alltså delvis brustit i sin medverkan till att fullgöra köpet.

I 51 § KL står det att om köparen inte betalar i rätt tid eller medverkar till köpet enligt 50 § 1st. och det inte beror på säljaren (dig) så får du kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Det måste dock röra sig om ett avtalsbrott av väsentlig betydelse för att du ska få lov att häva köpet, 55 § KL. Frågan är om underlåtenhet att skicka sin adress kan anses vara ett avtalsbrott av väsentlig betydelse.

Om köpet hävs bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet. Detta innebär att eventuella prestationer ska återgå, dvs att köparen i det här fallet ska få tillbaka sina pengar. Detta följer av 64 § KL.

Kortfattat innebär ovanstående att du bara kan få 30 kr till av köparen om köparen går med på det, och om köpet inte blir av så ska köparen få tillbaka sina pengar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amani AliRådgivare